Stres oksydacyjny- czym jest i jak mu zapobiegać?

DIETA NA STRES OKSYDACYJNY

Prowadzisz dynamiczny tryb życia, nie masz czasu na relaks i dużo się stresujesz? Jeśli nie uprawiasz sportu i nieprawidłowo się odżywiasz, jesteś wystawiona na stres oksydacyjny. Zobacz, czym się charakteryzuje i jakie są jego skutki.

Czym jest stres oksydacyjny?

Stres oksydacyjny rodzi się w skutek zakłócenia harmonii w organizmie, kiedy wolne rodniki zdobywają
znaczną przewagę nad likwidującymi je antyoksydantami. Procesy metaboliczne zachodzące w naszym organizmie powodują tworzenie wolnych rodników, czyli cząsteczek posiadających wolny elektron.
Stres oksydacyjny może powodować takie choroby jak: miażdżyca, przewlekła obturacyjna choroba płuc, cukrzyca, choroby serca, stany zapalne, choroby neurodegeneracyjne (Parkinson, Alzheimer), reumatoidalne zapalenie stawów.

Powody i przejawy

Szybki styl życia, zbyt duża konsumpcja przetworzonej żywności, zabrudzenie środowiska i duża dawka stresu to najszybsza droga do powstania stresu oksydacyjnego. Początki są bardzo niewinne i odznaczają się zazwyczaj bólem głowy, problemami z przetwarzaniem pokarmu, zaparciami, kłopotami skórnymi a także bólami mięśniowymi i stawowymi. Organizm przesyła sygnał, że coś jest nie tak. Nie ignoruj go, bo może to być zaczątek stresu oksydacyjnego. Następnym etapem jest obniżenie ilości składników odżywczych we krwi. Skutkiem stresu oksydacyjnego jest powstawanie stanów zapalnych. O jego występowaniu w organizmie mogą świadczyć także: wysoki poziom cholesterolu LDL we krwi czy szybkie starzenie się tkanki skórnej.

Dieta

Sposób na sukces. Jeżeli będziesz żywić się w korzystny sposób, możesz uniknąć skutków powodowanych przez stres oksydacyjny. We właściwy sposób skomponowana dieta powinna poprawiać odporność organizmu jak również zawierać antyoksydanty. Racjonalne odżywianie nie tylko poprawia stan zdrowia, ale także samopoczucie. Można też wprowadzić aktywność fizyczną, dzięki której rośnie poziom hormonów szczęścia.

Produkty bogate w antyoksydanty

Warzywa: brokuły, marchew, pomidory, zielona papryka, szpinak, pietruszka, szparagi, buraki, kapusta, brukselka, karczochy, ogórki, dynia, cebula, czerwona papryka, czosnek, groszek, fasola, soja

Owoce: jeżyny, jagody, truskawki, maliny, porzeczki, kiwi, ananas, śliwki, morele, jabłka, mango, brzoskwinie, winogrona, czereśnie, pomarańcze, grejpfrut, arbuzy, cytryna, gruszki

Pełne ziarna: owies, otręby, jęczmień, kukurydza
Przyprawy: goździki, oregano, kurkuma, cynamon, kmin rzymski, kardamon, bazylia, nasiona gorczycy, kolendra, tymianek

Orzechy: włoskie, ziemne, laskowe, migdały, pistacje

Inne: ryby i owoce morza, siemię lniane, nasiona słonecznika

Wystrzegaj się:

– niezdrowej przerobionej żywności
– smażonych, przypalonych potraw (podczas smażenia powstają destrukcyjne dla zdrowia związki aminowe, zawarte również w produktach przypalonych)
– alkoholu a także papierosów
– dużej ilości cukru
– nieczystego środowiska
– nerwów